zaterdag 1 oktober 2016

#Foodblogswap september

Het was weer tijd voor de Foodblogswap en ik mocht koken van http://www.4purebyandrea.com/

Zoveel lekkers, dus moeilijk kiezen. Ik koos voor eenvoudige koekjes.

Ik paste het recept iets aan door er speculaaskruiden aan toe te voegen.

  • Ingrediënten:

  •  (25 koekjes)
  • 200 gram bloem, gezeefd
  • 2 theelepels bakpoeder
  • mespuntje zout
  • 1 ei, geklutst (L)
  • 225 gram suiker
  • 1 theelepel vanille-extract
  • 125 gram roomboter, ongezouten
  • 1 eetlepel gesmolten boter
  • 3 eetlepels rietsuiker

Hier voegde ik 2 eetlepels speculaaskruiden aan toe en de eetlepel gesmolten boter liet ik weg omdat ik bakpapier gebruik en dus mijn bakblik dan niet invet.
Bereiding:
  1. Meng in een kom de bloem met het bakpoeder en het zout.
  2. In een tweede kom mix je de boter tot hij luchtig wordt.
  3. Vervolgens voeg je, lepel voor lepel, de suiker erbij.
  4. Daarna het ei en de vanille extract en mix tot alles goed is opgenomen.
  5. Voeg de bloem nu toe en zet de schaal even in de koelkast zodat het deeg wat steviger (en minder plakkerig wordt).
  6. Na ongeveer een kwartier is het deeg stevig genoeg om er een rol van te maken van ongeveer 5 cm dikte.
  7. Strooi het rietsuiker over het werkblad en rol het deeg er door heen. De uiteinden hoeven niet gesuikerd te worden.
  8. Wikkel het deeg in plasticfolie en laat het tenminste een halfuurtje rusten in de koelkast.Tegen het einde van de rusttijd, verwarm je de oven voor op 180 graden Celsius.
  9. Leg de plakjes op ongeveer 4 cm afstand van elkaar op de bakplaat. Als je nog deeg overhebt, leg je dat in de koelkast, zodat het niet te warm wordt.
  10. Zet de bakplaat in de oven en bak de koekjes ongeveer 13 minuten, totdat ze een beetje bruin bij het randje zijn.
  11. Laat 5 minuten rusten, voordat je ze van de bakplaat afhaalt en verder laat afkoelen op een rooster (zodat ze een beetje uitharden).



1 opmerking: